#2 (8+6) |
#2 (7+6) |
#3 (10+3) |
Megoldás |
||
Látszik: 1...F~ 2.Vh2#, 1...Ff2! 2.Vxf2#.
1.Fh8!! tempóval át a g8 metszőponton. 1...F~ 2.Vh2#, 1...Ff2! 2.Vg7#. |
Látszik: 1...Hd2~ 2.Vb3#, 1...Hc4! 2.Fe4#
1.Bb4!! tempóval elvágja a vV vonalát. 1...Hd2~ 2.Fe4#, 1...Hc4! 2.Bb5#.
A látszólagos mattok a tényleges játékban megváltoznak.
|
1.Fa3!! tempóval át a b4 metszőponton. 1...Fg4 2.b4! Kd6 3.b5#, 1...Fg2(f1) 2.Hxf5 és 3.Hfe7#. |
Retrograde Analysis: Breyer Gyula 96 lépéses retro-feladványa.
Breyer Memorial Bad Pistyan 1922
II. Internationales Julius Breyer-Memorial – Schachturnier Bad Pistyan 1922
Von Johannes Fischer: 1922 évi Breyer emlékverseny.
Number of games in database: Breyer - játszmák.
1893. április 30-án született Budapesten, †1921. november 9, Bratislava.
Sírfelirata:
„Fáklyasorsú lángész, a sakkgondolkodás egy új korszakának úttörője.”
Mérnök, sakkmester, sakkíró, a vakjáték világhírű művelője volt, aki egyidejűleg huszonöt játszmát tudott játszani a táblák megtekintése nélkül.
Az emlékezetes vak-szimultánt 1921 januárjában, Kassán játszotta. A 25 partiból 15-öt megnyert, 7 döntetlennel végződött és mindössze hármat nyertek ellene.
Réti Richárd, Breyert hypermodern gondolkodású sakkjátékosnak tartotta (miközben ő maga is az volt!), akitől a világ akkori óriásai is sokat tanultak. Bogoljubow szerint, csak az ellene lejátszott parti után döbbent rá az ember, hogy milyen veszélyeknek volt kitéve. Tartakower az 1924-ben írt "A hypermodern sakkjátszma" című könyvében Breyer Gyulát prófétikus látású, állandóan lázasan cselekvő embernek írja le.
A zseniális gyakorlati játékos néhány nehéz kényszertípusú kétlépéses, csehstílusú
3 lépéses és visszaelemző tanulmány szerzője. Ez utóbbi téren is világklasszis volt. Bottlik Iván, Breyer Gyula életét és játszmáit a "Gyula Breyer - Sein Leben, Werk und Schaffen für die Erneuerung des Schachs", német nyelven kiadott könyvében mutatja be.
Több internetes portálon találkozhatunk Breyer Gyula sakktörténeti jelentőségét méltató írásokkal, nevéhez fűződő játszma gyűjteménnyel, illetve visszaelemzésen alapuló, retro-feladványokkal.
Íme néhány ezek közül: -->